utorak, 20.4.2021.
Ivanec Lepoglava Bednja Klenovnik Donja Voća Maruševec
Naslovnica
Vijesti
Halo 92
Kultura
Sport
Zabava
Reportaže
Razno
Kolumne
 
 
Dvorac Gjalski
Virtualne šetnje ivanečkim krajem
Elkom - reference 360
No name Boutique
 
REFERENTNA LISTA
(X-MEDIA D.O.O.)
Grad Ivanec
TZ Ivanec
TZ Lepoglava
Festival čipke
DOMAĆE TVRTKE
Drvodjelac d.o.o.
Dvor Trakošćan
Elkom d.o.o.
Gregur-Invest d.o.o.
Industrija mesa Ivanec
Ivančica d.d.
Kartonaža d.o.o.
Optika Ana
Radio Ivanec
Smiv d.o.o
Tehnofan - M.S. d.o.o.
Trans-line d.o.o.
Velmax d.o.o.
IZDVOJENI PROJEKTI
Finesa Capital d.d.
Finesa Faktor d.d.
Finesa suport
Cbb d.o.o.
Nika-konstrukcije d.o.o.
Dvorac Gjalski
Elkom d.o.o.
Prijevoznik.net
Drvenarija Pošpaić
   
 
 
 
 

 

Naslovnica Kultura
 
17.6.2007. 0:30:36
Galrija Dvora Trakošćan Trakošćan: Otvorena izložba slika Slavka Stolnika iz Zbirke Malogorski
Stolnik je bio slikar magičnog realizma

– Kada je u listopadu 1989. otvorena Galerija u Trakošćanu i u njoj priređena izložba slikarske retrospektive ivanečkoga kraja, na njoj je s tri svoja djela prvi put nakon 20-godišnje stanke izlagao Slavko Stolnik. Simbolično je što se u istom prostoru otvara izložba njegovih djela 18 godina kasnije – kazao je u petak, 8. lipnja, Adam Pintarić, ravnatelj Dvora Trakošćan, na svečanosti otvaranja izložbe Stolnikovih slika iz zbirke Vladimira Malogorskog.

Na žalost, na reprezentativnoj izložbi njegovih ulja na staklu i crteža (40-tak djela), što su je u povodu 16. obljetnice tragične umjetnikove smrti zajedno organizirali Galerijski centar Varaždin u suradnji s Muzejom Mimara, Dvorom Trakošćan i varaždinskim Gradskim muzejom, okupio se (pre)mali broj poklonika i štovatelja slikarstva Slavka Stolnika, kojeg struka ubraja među najenigmatičnije i najkontroverznije figure hrvatske naivne umjetnosti.

Nakon što je naglo zasjao na hrvatskom likovnom nebu sredinom 50-tih godina, tako je naglo i nestao s umjetničkog obzora, te je posljednji put samostalnu izložbu priredio 1971. godine. Nakon toga tek je povremeno, s manjim brojem slika, sudjelovao na važnijim skupnim izložbama do sredine 70-tih godina. Jedna manja posthumna izložba iz Zbirke Malogorski bila je organizirana u Varaždinu 1997. godine.

Citirajući suradnika izložbe i autora teksta u katalogu Darka Glavana, povjesničara umjetnosti koji je za Stolnikovo slikarstvo izjavio da je on „pripadnik drugačije krvne grupe“ i najbližu paralelu njegova slikarstva našao u domeni tzv. magičnog realizma, o umjetnikovu stvaranju kao osebujnoj inačici hrvatske naive govorila je povjesničarka umjetnosti Nada Vrkljan-Križić. Podsjetila je da rano intenzivno razdoblje Stolnikova slikarstva obuhvaća nekih desetak godina (od 1952. do 1963.), a nakon njegova dramatičnog i tragičnog boravka u Parizu (1959. do 1963.), gdje mu je nestalo mnogo slika, njegovo se stvaranje ponovno nastavlja od 1967. do sredine 70-tih godina. Iako je u tom potonjem razdoblju rjeđe izlagao, to ne znači da nije slikao. Iz toga razdoblja je varaždinski gospodarstvenik i kolekcionar umjetnina Vladimir Malogorski, jedan od Stolnikovih dobrih prijatelja, uspio skupiti zavidan broj njegovih radova i do danas ih sačuvati u svojoj zbirci.

Apostrofirajući Glavana, koji je ocijenio da je Stolnik od samog svog početka javnog umjetničkog djelovanja izborio status zasebnog fenomena, pa je, kao takav, izazivao velik interes osebujnošću svoga životopisa i stvaralaštva, i Nada Vrkljan-Križić je, poput drugih povjesničara umjetnosti koji su ranije pisali o Stolniku (Josip Depolo, Vladimir Maleković, Grga Gamulin i dr.) naglasila izrazitu kolorističku varijantu umjetnikova slikarstva.

- Slobodno nanesenim mrljama boje i snažnim kontrastima Stolnik gradi svoju kompoziciju nepresušnom kolorističkom imaginacijom, koja se može nazvati i magijskom i nadrealnom. Po mome mišljenju, ona odražava njegov arkadijski doživljaj svijeta oko sebe, njegov „joie de vivre“ i snažno izraženu želju, kako je i sam jednom rekao, da „svijet naslika ljepšim nego što to on u stvarnosti jest“ – naglasila je N. Vrkljan-Križić.

- Stolnik je sam naglašavao da uvijek teži za nečim novim, nečim što još nitko prije njega nije napravio, tako da se od samog početka razvijao nezavisno od svega i svakoga, u jednog sasvim drugačijem imaginariju od onoga karakterističnog za hlebinsku školu. Od tada popularnih naivaca, on je preuzeo jedino tehniku slikanja na staklu, čime je njegov intenzivni kolorizam još više mogao doći do izražaja. Uvijek je naglašavao da na svojim slikama stvara pjesmu. A pjesma je izvan našeg govora, nešto drugo – istaknula je povjesničarka Vrkljan-Križić te Stolnika svrstala među desetak velikana hrvatske naivne umjetnosti – Ivana Generalića, Mirka Viriusa, Matiju Skurjenog, Dragu Juraka, Ivana Rabuzina, Ivana Lackovića i neke druge.

Publici se obratio i Vladimir Malogorski, izrazivši osobno zadovoljstvo što je upravo on u posljednjih 25 godina izložio najviše Stolnikovih djela.

- Neću dopustiti da se Stolnik i njegovo slikarstvo zaborave, a da se istodobno protežiraju drugi, nedovoljno afirmirani autori – poručio je Malogorski. Izložbu, koja će biti otvorena do 29. lipnja, otvorio je dogradonačelnik Varaždina Ivan Mesek.

Lj. R.

 

 
Ivanec voli svoju tradicijsku uskrsnu baštinu
Radi se u ulici koja nije obnavljana 30 godina
Prikupljeno 9.500 kuna
Ivanečki i salinovečki učenici skupili pomoć za djecu u Zajezdi
Predsjednik Trkačkog kluba Emil Zagorac
Vatrogasci spašavali farofske lipe
Grobna kuća u Cvetlinu dobila novi krov
Dječicu nasmijao klaun Jozo Bozo
Šest svjetlećih stupova od lameliranog stakla
Habeku zlato u kadetskoj konkurenciji
Husnjak osvojio srebro
Ivanečki učenici skupili najviše novca za afričke škole
Vijeće odradilo 37 sjednica s 336 točaka dnevnoga reda
Bura kontra Splita iliti Split kontra bure
Donacija dobro „sjela“ za obnovu crkvena tornja u Vrbnu
U Ivancu 22 posto proračuna za odgoj i obrazovanje
Popravljen put za šest kućanstava u zaseoku Jazvinski
Jožeki i Pepice, sretan vam imendan
Prekid suradnje s Vetropackom na burzu potjerao 15-ak radnika
Ivanečki planinari u Gorskom kotaru
   
Sadržaji s iPortala ne smiju se objavljivati u drugim medijima bez dozvole iPortala ili autora sadržaja.